9 år sedan....

Är det sedan jag på söndagskvällen den 23/10 2011 fick en Hjärtinfarkt!
Men mitt hjärta mår bra och mina värden är så mycket bättre än innan, eftersom jag har gått ner i vikt genom en Gastricbypass operation.... Räddningen verkligen!! :D
 
 
Många år har gått och jag lever och mår bra nu!! Åker dock på lite konstiga saker, nu senast Rosfeber... ;)
Svullet och rött ben och Penicillin i 10 dagar.. Har varit hemma sedan i tisdags och vilat, haft benet i högläge!!
När man får något som detta då GOOGLADE jag det såklart och hittade detta samt PROPP i benet.. Tur att det var detta!! ;)

Vad orsakar rosfeber och hur sprids det?

Rosfeber är en bakteriesjukdom som vanligen orsakas av så kallade betahemolyserande streptokocker. Även stafylokocker kan ge upphov till sjukdomen. Bakterierna förekommer ofta på huden även hos friska. Infektion kan uppstå i tillsynes frisk hud, men vanligast är att den är skadad exempelvis genom skärsår, skavsår eller kroniskt bensår. Människor med vätskesvullen vävnad (ödem) drabbas oftare. Vissa personer drabbas om och om igen, framför allt de som har kroniska bensår eller kroniskt ödem. Teoretiskt sett kan sjukdomen smitta från person till person via direkt eller indirekt kontakt, men oftast är det patientens "egna" bakterier som genom någon defekt i huden tar sig ner på djupet och orsakar infektionen.

Symtom brukar komma något eller några dygn efter en yttre skada.

Symtom och komplikationer

Rosfeber kan börja med feber, illamående och kräkningar, och efter några timmar får man en tilltagande rodnad någonstans i huden, ofta i anslutning till ett synligt sår. Huden kan bli intensivt röd, och rodnaden kan sprida sig tämligen snabbt. Utan behandling kan tillståndet övergå i blodförgiftning (sepsis).

Behandling och diagnostik

Rosfeber behandlas med antibiotika. I de flesta fall är det lätt att ställa diagnosen utifrån den kliniska bilden men annars kan man göra en bakterieodling.

 10 dagars kur....
Tack och lov är benet bättre, inte ont längre och rodnaden är nästan borta nu!! Har helgen på mig för att bli helt frisk och det är bra!! :D
För övrigt så är det lugnt..
 Idag utanför mitt fönster...
 
Blev ju tvungen att ställa in min Dammiddag i tisdags och gör ett nytt försök nästa vecka, och ja vi ska sitta utspritt... Ingen får komma med minsta förkylningssymptom och vi tvättar händerna innan vi sätter oss!!
Hann iallafall höstpimpa köket innan sjukdomen slog till, bytte gardiner i flera rum och ställde fram andra dekorationer....
 
På mitt köksbord....
Skrapade och vann på en TRISS som jag köpte i Västerås i lördags... ;)
60 kr... :D
Vann biobiljetter!! :D
 
Hursomhelst ska jag ta vara på den här helgen och vila upp mig så att jag är på banan igen på måndag!! :D
 
 
 
KRAM E-M <3
 
 
 
 

Kommentera här: